5 x lekkere smoothies om af te vallen

Wil je op een smakelijke manier gewicht verliezen? Kies dan voor lekkere smoothies om af te vallen.
Maar welke smoothie ingrediënten zijn goed om te helpen bij het verliezen van gewicht? Wij hebben 5 tips voor je! De een wat lekkerder dan de ander, maar smaken verschillen nu eenmaal.

1.    Groene smoothies

Bij een groene smoothie zijn bladgroenten het hoofdingrediënt. Vaak wordt bijvoorbeeld spinazie gebruikt. Bladgroenten zijn rijk aan antioxidanten, vezels en vitamines en mineralen.
Nu denk je bij bladgroenten waarschijnlijk niet meteen: “Mmm, lekker!”, maar door enkele ingrediënten toe te voegen in de blender kun je toch een lekkere smoothies maken die je helpen af te vallen. Voeg bij de spinazie bijvoorbeeld peer, banaan, amandelmelk en wat water toe.

2.    Lekkere smoothies met fruit

Fruit bevat weinig calorieën en veel vezels, wat helpt bij het afvallen. Ze bevatten echter ook veel suiker, dus gebruik niet meer dan 2 of 3 stuks fruit voor je smoothie. En kies als fruit je hoofdingrediënt is fruitsoorten zoals appels, aardbeien, bessen, meloenen of ananassen. Combineer ze in de blender bijvoorbeeld met wat Griekse yoghurt, hennepzaad en munt.

3.    Detox smoothies

Gember is erg gezond, want het werkt ontgiftend en ontstekingsremmend. Bovendien houdt het je bloedsuikerspiegel in balans en stimuleert het je spijsvertering, wat bevorderlijk is voor het afvallen. De smaak van gember is wel scherp en overheersend, dus je moet er wel van houden. Rasp de gember en voeg er wat wortel, bleekselderij en water aan toe. Je kunt gember ook mixen met ananas en wat water. En tadaa.. je hebt twee lekkere smoothies om af te vallen en om te detoxen.

4. Lekkere smoothies als ontbijt

Een voedzame ontbijt smoothie bevat veel vitamines, antioxidanten, eiwitten, vezels en gezonde vetten. Wat doe je hiervoor allemaal  in de blender? Een handje sla, een gekookte biet, een banaan, wat frambozen, een beetje havermout, chiazaad en amandelmelk.

5. Lijnzaadsmoothies

De naam zegt het al: lijnzaad is een zaad dat goed voor je is als je aan de lijn bent.  Ze bevatten veel vezels, waardoor je langer vol zit en ook goed is voor je stoelgang.
Als je lekkere smoothies met lijnzaad wilt maken, kun je ze in de blender doen samen met wat magere yoghurt, banaan en havermout.

Het smoothie dieet

Als je maaltijden gaat vervangen voor lekkere smoothies om af te vallen, is het van belang dat je op de volgende drie punten let:

  • Zorg ervoor dat je voldoende essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt. Je lichaam heeft bepaalde vitamines en mineralen nodig om je lichaam goed te kunnen laten functioneren, bijvoorbeeld ijzer en kalium. Als je een tekort aan deze voedingstoffen binnenkrijgt, kun je lichamelijke klachten krijgen zoals vermoeidheid, een droge huid, hoofdpijnen en haaruitval.
  • Een smoothie kan pas een maaltijd vervangen als het vitaminen (fruit), gezonde vetten (noten), eiwitten (havermout), vezels (havermout) en complexe koolhydraten (groente) bevat.
  • Om verzadigd te raken is het goed om je smoothie langzaam op te drinken.
    Je lichaam heeft namelijk wat tijd nodig om te registreren dat je voedsel binnenkrijgt:
    Dus geen “adje”, maar neem af en toe een slok. Je kunt dan ook langer genieten van je zelfgemaakte lekkere smoothies.