6 tips om 5 kilo af te vallen

Heb je een streefgewicht en wil je die laatste paar kilo’s te veel verliezen.
Dan hebben wij 6 tips om 5 kilo af te vallen voor je.

Tip 1 om 5 kilo af te vallen: gezonde snacks

Je hebt tegenwoordig hele lekkere gezonde snacks. Je hoeft dus niet meer dat zakje paprika chips of die reep chocolade te pakken als je even snel wat lekkers en gemakkelijks wilt eten. Ga juist voor de zakjes met gedroogd fruit of groentechips of pak eens een mueslireep. Deze kleine verandering kan al flink helpen om die gewenste 5 kilo af te vallen.

Tip 2: vervang ongezonde dranken

Drink geen frisdrank, alcohol of vruchtensappen. Deze dranken bevatten veel suikers en calorieën.
Het beste alternatief is natuurlijk water. Als je echter iets met meer smaak wilt drinken, kun je verse gezonde smoothies (met bijvoorbeeld bladgroenten, magere yoghurt, zaden/pitten en specerijen), groene thee of uiteraard water met een smaakje proberen (de kant-en-klare caloriearme flesjes in de supermarkt of gewoon zelf maken door middel van een kan water met bijvoorbeeld munt en komkommer er in te laten trekken.

Tip 3: korte intensieve oefeningen

Bij afvallen draait het om de formule inname versus verbruik van calorieën. Je moet namelijk meer verbruiken dan innemen, zodat je lichaam je vetopslag gaat gebruiken om de benodigde energie voor je lichaam te behalen. Je hoeft niet urenlang in de sportschool te verblijven om 5 kilo af te vallen. Doe elke dag een paar korte intensieve oefeningen afgewisseld met korte
momenten van rust.

Druk je bijvoorbeeld ongeveer 10 minuten (afhankelijk van je uithoudingsvermogen) zo snel mogelijk, neem een paar minuten rust gevolgd door weer 10 minuten op volle snelheid touwtjespringen.
Een half uurtje per dag is al genoeg om resultaat te boeken.

Tip 4: let op tijdstippen van eten

Het is vaak moeilijk te weerstaan maar eet ’s avonds geen (koolhydraatrijk) eten.
Je lichaam moet tijdens je slaap in de rustmodus kunnen herstellen en
Als je net voor je gaat slapen weer calorieën/energie binnenkrijgt, zet je lichaam de koolhydraten (zetmeel, suikers) om in glucose waardoor je bloedsuikerspiegel weer stijgt. Je lichaam komt hierdoor niet in de rustmodus en bovendien slaat het weer meer calorieën op dan dat het verbruikt. Hierdoor kom je dus eerder aan dan dat je de gewenste 5 kilo afvalt.

Tip 5: eet vezelrijke voeding

Vezelrijke etenswaren helpen ook om die laatste 5 kilo af te vallen doordat vezels het snelle hongergevoel helpen te verminderen en ook goed zijn voor de spijsvertering. Voorbeelden van vezelrijke producten zijn: granen zoals havermout en quinoa, volkoren etenswaren en fruit.

6 De laatste tip om 5 kilo af te vallen: geduld boven haast

Natuurlijk wil je zo snel mogelijk afvallen, maar het is beter om dit gedurende een wat langere periode te doen. Haastige spoed is zelden goed en dat is ook het geval met afvallen. In korte tijd kilo’s afvallen kan leiden tot het verlies van spiermassa en heeft vaak ook een averechtse werking omdat je lichaam ineens veel minder binnenkrijgt dan dat het gewend is. Hierdoor heb je vaak erg honger en zijn schranspartijen erg moeilijk te voorkomen. Je ziet bij mensen die snel en drastisch zijn afgevallen vaak dat ze na verloop van tijd juist meer zijn aangekomen of last hebben van het jojo-effect. Je loopt dus het risico om niet 5 kilo af te vallen, maar juist om deze weer extra aan te komen.