Een wijndieet? Kan het nog gekker?

Het klinkt onnatuurlijk want alcohol is toch in wezen een dikmaker? En toch heeft wijnexpert Roger Corder er een boek over geschreven, The Wine Diet. Niet zomaar een hapsnapwerkje maar het resultaat van twintig jaar onderzoek. Voor het succes voor een wijndieet steunt hij op de zogenaamde Franse Paradox. Die houdt in dat Fransen die over het algemeen behoorlijk vet voedsel tot zich nemen, relatief weinig aan hartkwalen lijden. Omdat Fransen behoorlijk veel wijn drinken, zouden ze op de een of andere wijze beschermd zijn tegen de hartziekten die veel vet eten veroorzaken. Vandaag de dag is dit echter moeilijk te testen omdat de Fransen hun eetpatronen hebben veranderd en ook hun wijninname is verminderd.

Een wijndieet met nog meer lekkers

Overigens, ja, een wijndieet en het kan nog gekker. Corders dieet komt niet alleen uit het wijnglas maar ook uit de wikkel. De chocoladewikkel, om precies te zijn. De basis van zijn dieet bestaat uit wijn en een paar stukjes chocolade per dag. Volgens hem garandeert dat niet alleen een langer leven, minder kans op hartziekten, dementie en diabetes maar ook… afvallen! Voor de alcoholist snuivend in je wakker wordt en je al bijna een fles hebt ontkurkt, het gaat niet om sloten wijn per dag. Integendeel, de maatkan mag erbij want in Corders dieet is het toegestaan om 125 ml rode wijn per dag te drinken. Een glaasje wijn dus en niet meer.

Polyfenolen

Corder heeft heel wat moeite moeten doen om fondsgeld naar zich toe te trekken voor zijn wijnstudie. De algemene teneur was namelijk dat je vooral niet wijn aan een dieet moest koppelen. Dan kon je net zo goed een MacDonalds dieet samenstellen. Ook al benadrukte Corder dat juist de polyfenolen in de wijn hun goede werk in het lichaam deden en hartziekten konden voorkomen. Poly-wie? Polyfenolen, Kleine stofjes die niet alleen in de wijn voorkomen. Ze zitten ook in thee, groente en fruit. Het zijn chemische stofjes die je in drie groepen kunt onderverdelen:

  • tannines
  • ligninen
  • flavonoïden

Er is nog druk onderzoek gaande naar de ontstekingsremmende en anti-oxiderende werking van deze stofjes. De resultaten klinken zeer goed. Ook regelen ze in je lichaam dat er minder ‘slecht’ cholesterol aanwezig is. En juist dat zou het risico op hart- en vaatziekten behoorlijk verminderen. Polyfenolen worden ook bestudeerd in hun werking tegen kanker. Maar deze onderzoeken zijn nog niet eensluidend. Veel onderzoekers vinden al wel dat ze een aanvulling kunnen zijn bij preventie én behandeling van kanker.

Rode wijn en polyfenolen

Pure chocolade heeft ook nogal wat polyfenolen, vandaar dat Corder die ook in zijn dieet naast rode wijn presenteert. Vooral rode wijn is echt rijk aan polyfenolen en dat komt omdat deze wijn van blauwe (rode) druiven gemaakt wordt. Rode wijn is in feite een vloeibaar voorraadvat van meerdere soorten polyfenolen. Een van de meest bekende is resveratrol. Dit is een antioxidant die op drie manier in je lichaam aan de slag gaat:

  • verlaagt de hoeveelheid leptine in je bloed
  • heeft als antioxidant een gunstig effect op je gezondheid
  • kan de balans tussen ACE-2 en AT2 herstellen

Leptine is een eiwit dat in je buikvet wordt aangemaakt. Hoe dikker je bent, hoe meer leptine je meesjouwt. ACE-2 en AT2 zijn receptoren (eiwitten in de celmembraan, het cytoplasma of de celkern waaraan bepaalde moleculen zich kunnen binden). Het klinkt allemaal nogal chemisch-technisch, maar resveratrol heeft dus een goede werking op je lichaam.

De kracht van procyanidine

Rode wijn zou meer gezonde stoffen bevatten zoals procyanidine dat toevallig ook in chocolade zit. Dit stofje verbetert de functies van je bloedvaten, ‘ontruimt’ dicht slibbende aders en haalt je cholesterol omlaag. Niet alle wijnen hebben er evenveel van ‘in huis’ maar een goede Bordeaux huisvest meer dan voldoende procyanidine. Eigenlijk komen verreweg de meeste stofjes uit de gekleurde schil en de pitten van de druif. Vandaar dat het dieet van Corder ook rode wijn benadrukt en geen witte wijn. Die heeft namelijk transparante schilletjes en levert zo veel minder polyfenolen aan de uiteindelijke wijn.

Wijn… daar moet een hapje eten bij

Natuurlijk ga je via het dieet van Corder niet elk dag een glas wijn achteroverslaan om vervolgens drie blokjes pure chocolade te nuttigen and that’s it! Er horen ook drie caloriearme maaltijden bij. In die maaltijden hebben de volgende ingrediënten voorrang:

  • broccoli
  • avocado
  • venkel
  • kip
  • bulgur
  • kiwi
  • noten
  • sardientjes
  • tomaten
  • bruine rijst
  • zeevruchten
  • sinaasappels
  • gestoomde groente
  • bonensoep
  • lever

De alcohol in de wijn

Er zijn diëtisten die wel heil zien in Corders’ wijndieet. Zij raden eerder andere diëten aan maar geven ook de rode wijn daarin een plek. Gedurende het dieet kun je dan twee tot drie avonden gewoon een of twee glaasjes wijn nuttigen. Afvallen is in dat geval nog steeds goed mogelijk. Matige wijninname, vooral bij vrouwen, lijkt geen verband te hebben met een verhoogd lichaamsgewicht. Natuurlijk zitten er in wijn de nodige kilocalorieën en dat heeft vooral te maken met de alcohol die erin zit. Maar hoe verhoudt zich wijn qua kCal met andere drankjes?

  • rode wijn (100 ml) – 67 kCal
  • zoete witte wijn (100 ml – 96 kCal
  • port (35 ml) – 80 kCal
  • Bier (250 ml) – 55 kCal
  • Likeur (35 ml) – 90 kCal

Het mag duidelijk zijn dat als je zes glazen wijn per dag drinkt, dat je 402 kCal achter je kiezen hebt. En dan ben je dus echt niet aan het afvallen.

Duur van het wijndieet

Deskundigen wijzen erop dat door te diëten je lichaam even verzwakt. Door dan alcohol in te nemen, vererger je die verzwakking. Gebruik van alcohol doet ook vaak de wilskracht van iemand verminderen zodat die sneller opgeeft met z’n dieet. Daarom, zo beweren ze, kan een wijndieet alleen maar een kortdurend dieet zijn, niet iets dat je maanden moet volhouden. Een kort wijndieet zou je in staat stellen snel vijf kilo te verliezen; waarbij moet aangetekend dat de eerste kilo alleen maar vochtverlies in het begin is. Zo’n dieet duurt minder dan een week waarbij het volgende in acht moet worden genomen:

  • geen suiker, geen suikervervangers
  • geen zout
  • geen sappen, mineraalwater, koffie of thee (alleen wijn en water)

Nieuwsgierig geworden naar het wijndieet zoals Corder dat heeft bedacht? Het boek The Wine Diet is inmiddels een wereldhit geworden. Je kunt de bestseller overal kopen. Het boek geeft veel achtergronden over de heilzame werking van matig elke dag wijn drinken en je vindt er ook een 14-daags voorbeelddieet in. Een dieet dat Corder zelf zo omschrijft: ‘eat well, have fun – and improve your health’.